Με φόντο την αυλή του ΠΛΥΦΑ, και αφετηρία τις Βάκχες του Ευριπίδη και τον Σπαραγμό της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, οι συντελεστές επιχειρούν να αφηγηθούν την ιστορία του μυθικού βασιλιά Πενθέα.
Οι πέντε ηθοποιοί, με αξιοθαύμαστο ρυθμό και χημεία μεταξύ τους, ισορροπούν στην ιδιαίτερα χτισμένη σκηνή σαν να ισορροπούν ανάμεσα στο μύθο και την πραγματικότητα, το χθες και το σήμερα, τη ζωή και τον θάνατο. Άλλοτε σαν ένας ήρωας με πέντε υποστάσεις, κι άλλοτε σαν πέντε διακριτές οντότητες με μια αδιαίρετη υπόσταση ,ξεδιπλώνουν τον μύθο ,η μάλλον, ξηλώνουν και χτίζουν το μύθο από την αρχή με τα ίδια τα υλικά του, τόσο μεταφορικά όσο και πρακτικά , αφού η ίδια η σκηνή αποδομειται για να γεννηθεί η ιστορία.
Τόσο η δομή του κειμένου όσο και σκηνοθεσία είναι αρκετά απαιτητικές, και είναι αξιοσημείωτο το ποσό καλοκουρδισμένοι και συνεπείς είναι οι πέντε ερμηνευτές σε όλη την διάρκεια της παράστασης.
Σκηνοθετικά και σκηνογραφικά τώρα, η ιδέα και η χρήση της ίδιας της σκηνής , πού μεταβάλλεται σε χώρο, χρόνο, όχημα ,κοστούμι (δεν θέλω να προδώσω πολλά καθώς ήταν αποκάλυψη η στιγμή πού κατάλαβα τι συμβαίνει) είναι εξαιρετικές, και υπάρχουν στιγμές κατά τις οποίες οι εικόνες που δημιουργούνται είναι ζωντανά έργα τέχνης.
Η παράσταση ειναι γεμάτη συμβολισμούς και αναφορές που συνδέουν το μύθο με σύγχρονα ζητήματα και αξίζει δεύτερης ανάγνωσης πίσω από το προφανές.
Το μόνο αρνητικό είναι ότι κατά διαστήματα γίνεται ιδιαίτερη χρήση της μικροφωνικης, οπότε αν είστε ευαίσθητοι στους έντονους θορύβους αποφύγετε να καθίσετε κοντά σε ηχείο.
Είδαμε τον «Σπαραγμό/ μια αφήγηση για…», μια πολύ πρωτότυπη σκηνοθετική πρόταση
/ ΑΡΘΡΟ /
Πέντε ηθοποιοί μιλούν για την παράσταση «Σπαραγμός μια αφήγηση για…»
/ ΑΡΘΡΟ /
Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τον τίτλο της παράστασης; Γιατί «Σπαραγμός μια αφήγηση για…»;
Αλέκος Γιαγκούσης: «Σπαραγμός» είναι ο τίτλος του κειμένου της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, που μαζί με τις «Βάκχες» του Ευριπίδη, είναι τα δύο κείμενα από τα οποία χρησιμοποιούνται αποσπάσματα στην παράσταση. Η αφήγηση για… μάλλον δίνει στο κοινό την ευκαιρία να αντικαταστήσει τα αποσιωπητικά με ό,τι το αγγίξει ή ό,τι αίσθηση του μείνει μετά την παράσταση.
Κρίνα Δαλακλή: Η παράσταση είναι μια αφήγηση για το πένθος. Το πένθος ως βίωμα για τον άνθρωπο είναι ο απόλυτος σπαραγμός. «Σπαραγμός, μια αφήγηση για….» ό,τι σπάραξε/ σπαράζει τον καθένας μας.
Δημήτρης Κακαρόντζας: Σπαραγμός μια αφήγηση για το πένθος, γιατί μέσα από τον θάνατο βρίσκεις τη νέα ζωή, μέσα από το πένθος μαθαίνεις να πέφτεις και να σηκώνεσαι, μέσα από την προσωπικό θρήνο η ζωή γίνεται κινητήριος δύναμη.
Μαρίνα Παπούλια: Ο τίτλος εφορμεί από το τον «Σπαραγμό» της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, κείμενο που μας ενέπνευσε στη δημιουργία αυτής της σύγχρονης αφήγησης των Βακχών» του Ευριπίδη. Για μένα τα αποσιωπητικά στο «μια αφήγηση για…» γεμίζουν είτε με το «πένθος» είτε με τη «ζωή». Χαίρομαι όμως που υπάρχουν, γιατί επισημαίνουν την ελευθερία του καθενός μας, που συμμετέχει είτε βλέπει την παράσταση, να δει αυτή την αφήγηση από την σκοπιά που αυτός επιθυμεί.
Κωνσταντίνος Σιώζος: Το ένα σκέλος του τίτλου της παράστασης έχει προκύψει από το έργο «Σπαραγμός» της Μαργαρίτας Λυμπεράκη πάνω στο οποίο δουλέψαμε σε συνδυασμό με τις «Βάκχες» του Ευριπίδη για την σύνθεση της παράστασης.
Ποιο είναι το θέμα της παράστασης και τι ήταν αυτό που σας κέντρισε το ενδιαφέρον στο κείμενο;
Αλέκος Γιαγκούσης: Το θέμα της παράστασης είναι το πένθος. Όχι, ωστόσο, απαραίτητα το πένθος που προκύπτει απ’ την απώλεια κάποιου αγαπημένου προσώπου, αλλά, πιο γενικά η μετάβαση από μια κατάσταση σε μια άλλη, έπειτα από κάποιον μεγάλης σημασίας αποχωρισμό. Ένας θάνατος, το τέλος μιας σχέσης, μιας φιλίας, η ενηλικίωση, ακόμα και μια μετακόμιση, κρύβουν μέσα τους μια μορφή πένθους. Δίχως αμφιβολία, δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει βρεθεί λιγότερες ή περισσότερες φορές σε κάποια τέτοια συνθήκη, επομένως η ευκαιρία να δεις τον εαυτό σου μέσα σε αυτό και έπειτα να την αφηγηθείς, δεν μπορεί παρά να σου κεντρίσει το ενδιαφέρον.
Κρίνα Δαλακλή: Η παράσταση αφορά στο πένθος. Το πένθος που ενέχει η οποιαδήποτε μετάβαση. Πάντα πρέπει να χάσεις κάτι για να γεννηθεί κάτι νέο. Σε όλα τα στάδια της ζωής μας. Σε κάθε άνθρωπο. Το να κολυμπήσεις σε τέτοια βαθιά προσωπικά βιώματα και να τα αφηγηθείς, δεν μπορεί πάρα να σου προκαλεί μεγάλο ενδιαφέρον. Το ίδιο το κείμενο των «Βακχών» φυσικά, αλλά και το έργο «Σπαραγμός» της Μαργαρίτας Λυμπεράκη που δεν είχα συναντήσει νωρίτερα, κέντρισαν το ενδιαφέρον μου καθώς και η ανάγνωση του Νίκου πάνω στα δυο αυτά έργα.
Δημήτρης Κακαρόντζας: παράσταση ακολουθεί τον μύθο του βασιλιά της Θήβας Πενθέα, από τις «Βάκχες» του Ευρυπίδη το οποίο κείμενο και χωρίστηκε στα πέντε στάδια του πένθους. Αυτό με έκανε να συνειδητοποιήσω ότι το πένθος βρίσκεται παντού μέσα μας και είναι φυσικό και πρέπον να το αποδεχτείς. Ότι θα περάσεις μέσα από αυτόν τον δρόμο στη ζωή σου αναπόφευκτα, τον δρόμο του «σπαραγμού» της ψυχής σου. Με αυτά τα σπαράγματα θα αναγεννηθεί κάτι νέο. Αυτές οι ρωγμές όμως που δημιουργούνται σε κάνουν να κατανοήσεις περισσότερο το «είναι» σου και να κοιτάξεις ενδόμυχα στην ύπαρξη σου, κάτι που μόνο συγκίνηση μπορεί να σου προκαλέσει.
Μαρίνα Παπούλια: Αυτό που μου κέντρισε το ενδιαφέρον, πριν από όλα, ήταν ο τρόπος που μιλήσαμε με το Νίκο στην πρώτη συνάντηση. Είχε τόσο αγωνία και τόση θέληση και φαινόταν, που θα δεχόμουν να δουλέψουμε πάνω σε οποιαδήποτε θεματική και με οποιοδήποτε κείμενο είχε κατά νου.
Κωνσταντίνος Σιώζος: Ένα απ’ τα θέματα της παράστασης έτσι όπως εγώ το αντιλαμβάνομαι είναι ο θάνατος αλλά όχι απαραίτητα με την κακή έννοια αλλά και με την έννοια του τέλους μιας περιόδου, μιας νέας αρχής, μιας αλλαγής.
Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε;
Αλέκος Γιαγκούσης: Νιώθω ότι στη συγκεκριμένη παράσταση, κάπως δεν υφίσταται η έννοια του «ρόλου», καθώς αυτό που γίνεται είναι μια ομαδική και συνολική αφήγηση. Κάθε στιγμή ο ένας/ η μία συμπληρώνει τον άλλον/ την άλλη με σκοπό να οδηγηθεί η αφήγηση ένα βήμα παρακάτω. Ακόμη κι αν υπάρχουν στιγμές που φαίνεται ότι κάποιος/κάποια αποκόπτεται από το σύνολο, ο τρόπος λειτουργίας παραμένει ο ίδιος: να περάσουμε στο επόμενο στάδιο της αφήγησης. Όχι βγαίνοντας από το σύνολο, αλλά αναλαμβάνοντας κάθε στιγμή κάποιο μέρος αυτού.
Κρίνα Δαλακλή: Η σύνθεση της παράστασης βασίστηκε στην αφήγηση μέσω της χορικής λειτουργίας, οπότε δεν υφίστανται ρόλοι. Ο μύθος των Βακχών κινεί εμάς τους πέντε σκηνικά να αφηγηθούμε στην πραγματικότητα, τις δυο όψεις ενός και μόνο προσώπου. Τις δύο αντίρροπες δυνάμεις, αυτήν της συντήρησης και αυτήν της αλλαγής, που ενυπάρχουν, βρίσκονται σε διαρκή σύγκρουση και είναι συνυφασμένες με την ανθρώπινη ύπαρξη. Ο κάθε ένας μας συμπληρώνει τον άλλο.
Δημήτρης Κακαρόντζας: Στην παράσταση δεν ξεχωρίζουμε ρόλους αλλά είμαστε όλοι όλα. Είμαστε ο Πενθέας και ο Διόνυσος σε μια αρμονική συνύπαρξη αυτού του διπόλου που προχωράει μαζί, συγκρούεται και αγκαλιάζεται.
Μαρίνα Παπούλια: Ο ρόλος που ερμηνεύω είναι ο ρόλος του αφηγητή, όπως και οι τέσσερις άλλοι συνάδελφοι.
Κωνσταντίνος Σιώζος: Δεν έχω κάποιο συγκεκριμένο ρόλο, η σκέψη είναι ότι προσπαθούμε να αφηγηθούμε κάπως όλοι μαζί την ιστορία.
Πώς συνεργαστήκατε με τον σκηνοθέτη Νίκο Μάνεση; Δουλέψατε με κάποια συγκεκριμένη μέθοδο;
Αλέκος Γιαγκούσης: Η δομή της παράστασης, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο θα γίνουν τα πράγματα μέσα σε αυτήν, υπήρχαν ήδη σε μεγάλο βαθμό πριν την έναρξη των προβών. Τόσο η εκτενής έρευνα και ανάλυση της ομάδας των συντελεστών πάνω στα κείμενα της παράστασης, όσο και η επιλογή του σκηνικού και των τεχνικών μέσων που χρησιμοποιούνται, δημιούργησαν ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο η αφήγηση καλούνταν να υπάρξει. Συνεπώς, ο τρόπος που δουλέψαμε στις πρόβες, είχε ως κύριο σκοπό να αντιληφθούμε και να κατανοήσουμε τη θέση μας μέσα στο πλαίσιο αυτό, για να καταφέρουμε να του δώσουμε ζωή.
Κρίνα Δαλακλή: Η επιλογή του σκηνικού και της μουσικής που λειτουργούν ως αναπόσπαστο μέρος της εξέλιξης της αφήγησης, καθώς και η εκτενής έρευνα των συντελεστών δημιούργησαν το πλαίσιο μέσα στο οποίο δουλέψαμε προκειμένου να βρούμε το κοινό και προσωπικό μας αφήγημα.
Δημήτρης Κακαρόντζας: Δουλέψαμε πολύ την ομαδικότητα, την χορικότητα, την σύνδεση και την επικοινωνία μεταξύ μας επί σκηνής, ώστε να είμαστε ένα σώμα αλλά και μια φωνή καθόλη τη διάρκεια της παράστασης. Ακόμη και όταν μιλά ένας είναι σαν να μιλάμε όλοι. Ακόμη και όταν πέφτει ένας είναι σαν να πέφτουν όλοι. Στο τέλος θα σηκωθούμε μαζί και θα προχωρήσουμε αγκαλιασμένοι.
Μαρίνα Παπούλια: Με τον Νίκο ξεκινήσαμε να δουλεύουμε πάνω στις Βάκχες σε ένα ας το πούμε θεωρητικό επίπεδο. Ήταν πολύ σημαντικό και ακόμα περισσότερο ήταν ενδιαφέρον, ότι προσπάθησε να μας μεταδώσει τον τρόπο με τον οποίο αυτός, μετά από την πολύμηνη ενασχόλησή του με το κείμενο αυτό, ανέγνωσε το έργο. Ο τρόπος αυτός είναι αρκετά διαφορετικός από τον τρόπο που συνήθως βλέπουμε τις Βάκχες να ανεβαίνουν και νομίζω ότι αυτή η διαφορετική οπτική, η οποία αποτυπώνεται και σκηνικά, είναι αυτό που ελπίζω ότι κάνει την παράστασή μας να είναι -πως να το πω- αν μη τι άλλο, ενδιαφέρουσα.
Κωνσταντίνος Σιώζος: Δεν είχαμε κάποια συγκεκριμένη μέθοδο δουλειάς, δουλέψαμε πολύ το να αφηγούμαστε όλοι μαζί την ιστορία, δουλέψαμε επίσης αρκετά στο να νιώσουμε οικειότητα ο ένας με το σώμα του άλλου.
Θα θέλατε να μας δώσετε μια αίσθηση από την παράσταση; Πώς είναι το σκηνικό, τα κοστούμια και η μουσική;
Αλέκος Γιαγκούσης: Δεν είμαι σίγουρος ότι μπορώ να περιγράψω κάποια αίσθηση της παράστασης. Αφηγούμαστε τη συνθήκη του πένθους, τη μετάβαση από μια κατάσταση σε μια άλλη. Το σκηνικό, τα κουστούμια και η μουσική εξυπηρετούν κι αυτά το σκοπό της αφήγησης, να βοηθήσουν το κοινό να δει τον εαυτό του μέσα σε αυτό που αφηγούμαστε.
Κρίνα Δαλακλή: Νομίζω μου είναι δύσκολο να περιγράψω κάποια αίσθηση από την παράσταση. Μπορώ όμως να πω ότι πιστεύω αφήνει πολύ χώρο και φροντίδα στον καθένα να βρει μέσα της τη δική του ιστορία.
Δημήτρης Κακαρόντζας: Ένας κόσμος «εύθραυστος» από χαρτί φτιαγμένος, προσπαθεί να συντηρηθεί μανιωδώς καθόλη τη διάρκεια της παράστασης, αλλά οι ρωγμές είναι αναπόφευκτες όσο προσεχτικός και αν είσαι, όσο και να αρνείσαι την πραγματικότητα και τη φυσική ροή των πραγμάτων και της φθοράς. Η μουσική «αγκαλιάζει» τα δρώμενα και τα λεγόμενα της παράστασης ως αναπόσπαστο κομμάτι της αφήγησης και την πορεία προς το θάνατο και την ανάσταση ημών. Τα κοστούμια είναι λιτά και βγάζουν μια παιδικότητα αλλά προσδίδουν και μια μελαγχολική νότα που βρίσκεται διάχυτη στον ψυχισμό ενός παιδιού αλλά και ενός ενήλικα που φέρει για πάντα μέσα του την παιδικότητα του.
Μαρίνα Παπούλια: Θα δείτε πέντε αφηγητές, πέντε ανθρώπους σε έναν σκηνικό τόπο από σίδερο και χαρτί, τον οποίο προσπαθούν επί ματαίω να συντηρήσουν αναλλοίωτο. Καθώς όμως έρχεται ο μύθος του Πενθέα, από την σοφή φωνή της Αλίκης Αλεξανδράκη, ωθούνται όλοι μαζί προς την ελευθερία. Αυτή η διαδρομή δεν είναι εύκολη, μα είναι λυτρωτική.
Κωνσταντίνος Σιώζος: Το σκηνικό σε αυτή την παράσταση αφηγείται μαζί μας την ιστορία απ’ την αρχή ως το τέλος και είναι ένα απ’ τα βασικότερα στοιχεία της σύνθεσης και λειτουργίας της παράστασης, όπως και η μουσική ενώ το ντύσιμο ενισχύει το ότι είμαστε όλοι ουσιαστικά το ίδιο πρόσωπο σε αυτή την συνθήκη ,σε αυτή την ιστορία.
Είδαμε την Παράσταση "ΣΠΑΡΑΓΜΟΣ" του Νίκου Μάνεση στο ΠΛΥΦΑ
/ ΑΡΘΡΟ /
- Είδαμε την Παράσταση “ΣΠΑΡΑΓΜΟΣ” του Νίκου Μάνεση στο ΠΛΥΦΑ
Νίκος Μάνεσης: «Η τέχνη γενικότερα για να υφίσταται και το θέατρο για να συμβεί και όχι απλά να γίνει, το κύριο συστατικό που χρειάζεται είναι η πίστη»
/ ΑΡΘΡΟ /
Μετά από μια επιτυχημένη πορεία ο «Σπαραγµός» παρουσιάζεται στο ΠΛΥΦΑ. Πώς θα περιγράφατε την παράσταση σε κάποιον που δεν γνωρίζει τίποτα γι’ αυτή;
Η παράσταση θα προσπαθήσει να αφηγηθεί την ιστορία του μυθικού βασιλιά Πενθέα όπως αυτή παρουσιάζεται στις «Βάκχες» του Ευριπίδη. Στη δική µας αφήγηση αυτή η ιστορία θα ακολουθήσει επιπλέον και θα περάσει από την διαδρομή των πέντε σταδίων του πένθους (Άρνηση, Θυµός, Θλίψη, Διαπραγµάτευση, Αποδοχή).
Πόση σχέση έχουν οι «Βάκχες» του Ευριπίδη, κι όσα θέλουν να µας πουν οι χαρακτήρες του έργου, µε τη σύγχρονη πραγματικότητα;
Δεν µε βοηθάει να βλέπω αυτά τα κείμενα και ειδικά τις «Βάκχες» αναλύοντας και μιλώντας για χαρακτήρες – αυτό όχι γιατί έχω κάποια αποστροφή µε την ψυχολογική και ψυχαναλυτική ανάγνωσή τους αλλά γιατί δεν βρίσκω κανένα ενδιαφέρον. Θεωρώ λοιπόν πως όταν μιλάµε για κείμενα σαν και αυτό, το ερώτημα πρέπει να είναι: τι είναι αυτό που µας προτείνει ο ποιητής μέσα από τον μύθο και προκειμένου ο Ευριπίδης. Οι «Βάκχες» είναι αρχικά µια αποτύπωση ενός τελετουργικού, το κείμενο είναι περισσότερο θεολογικό και από την Αγία Γραφή που λέει ο λόγος. Για παράδειγμα, αν ο χριστιανισμός κάνει τον γιο του θεού άνθρωπο, τότε ο Ευριπίδης κάνει τον (Πενθέα)/άνθρωπο – θεό. Η ανάγνωση και η ανάλυση βασίστηκε πολύ στα κείμενα του Ορφέα και στην Ορφική «θρησκεία» αφενός γιατί δεν μπορούσα να παραλείψω πως ο «πρώτος Διόνυσος» είναι ο Ζαγρεύς- αυτός που διαμελίστηκε από τους τιτάνες και έπειτα αναγεννήθηκε και αφετέρου γιατί ο τρόπος διαμελισµού του Ζαγρέα είναι τελικά ο ίδιος µε τον τρόπο που διαμελίζεται και ο Πενθέας.
Συχνά όταν ακούμε «Βάκχες» μένουµε στο σπλάτερ στοιχείο, σε μια µανία και στην έντονη βία που εμπεριέχεται. Η βία όμως στις Βάκχες δεν καταδικάζεται από τον ποιητή και ίσα ίσα παρουσιάζεται ως κάτι το φυσικό και ως τρόπος λειτουργίας της ζωής και του σύμπαντος. Μιλάμε για ένα τελετουργικό που αποτυπώνει τον φυσικό κύκλο της ζωής µε μια τρομερή αγριότητα και βία όπως όμως τελικά συμβαίνει και στην ίδια τη ζωή.
Εδώ στηρίζω και την επιλογή του πένθους στη δική µας αφήγηση. Η διαδικασία του πένθους ήταν για εμένα η πιο κοντινή περιοχή όπου συναντάς τόση βία μαζεµένη. Και η λύση ενός ατομικού πένθους τελικά είναι η αποδοχή της βιαιότητας και όχι της απώλειας αυτής καθ’ αυτής. Η αναγέννηση είναι ο πυρήνας αυτού του μύθου για εμένα. Ο διαμελισµός έρχεται για να συμβεί η αναγέννηση. διαφορετικά είναι απλά και µόνο θρίλερ.
Τα κείμενα αυτά από τα οποία εμπνευστήκαμε την δημιουργία της παράστασης εκτός από υπαρξιακά-φιλοσοφικά είναι ταυτόχρονα και πολιτικά. Αναφέρονται στην Πόλη και προτείνουν αν όχι λύση τουλάχιστον τρόπους και δρόμους αρκετά πρακτικούς. Ακριβώς λοιπόν όπως η διαδικασία ενός ατομικού πένθους είναι χρήσιμη για τον τον πενθούντα έτσι ώστε, να ξεπεράσει το πένθος του, σε μια άλλη αναλογία θα ισχύει ίσως το ίδιο και για μια κοινωνία-πόλη συνολικά. Αυτό για εμένα προτείνουν οι δύο συγγραφείς (Λυμπεράκη, Ευριπίδης), εκτός από το ατομικό και στο συλλογικό επίπεδο. Διότι στην πραγματικότητα αν δούμε τον μύθο η μόνη αλλαγή ή μετατόπιση που γίνεται είναι στην πόλη της Θήβας. Η Πόλη θα αλλάξει μετά από όλα όσα θα συμβούν και µέσω του Πενθέα και της διαδρομής που θα ακολουθήσει οφείλεται και η αναγέννηση της.
Γιατί θεωρείτε τον βασιλιά Πενθέα «άνθρωπο των θλίψεων»;
Ο δικός µας Πενθέας θα περάσει από όλα τα στάδια του πένθους. τον θεωρώ «άνθρωπο των θλίψεων» κυρίως γι’ αυτό τον λόγο και γιατί όπου άνθρωπος = σίγουρα πόνος και θλίψη. Όποτε ένας από τους λόγους είναι αυτός.
Ποιες είναι οι βασικές σκηνοθετικές σας κατευθύνσεις; Υπάρχει κάτι που έπρεπε να προσεχθεί ιδιαίτερα υποκριτικά;
Δεν είχα ιδέα, δεν έχω σκηνοθετήσει ξανά και στα αλήθεια αντιμετωπίζω το θέατρο από την πλευρά του ηθοποιού. Το αρχικό ζητούμενο µου ήταν οι πέντε ηθοποιοί να έχουν ένα πραγματικό εμπόδιο γι’ αυτό και ισορροπούν καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης. Πέρα από αυτό ήθελα να έχουν και μια συγκεκριμένη δράση που να αναφέρεται στο κομμάτι του πένθους, να συντηρούν κάτι που είναι αδύνατον να συντηρηθεί και στην προκειμένη το χαρτί που αναπόφευκτα κάποια στιγμή θα σκιστεί. Υποκριτικά προσπαθήσαμε να είναι για αρχή γενναιόδωροι να καταθέσουν μέσα από αυτή την ιστορία κάτι και από μια δική τους αντίστοιχη διαδρομή. Νιώθω ότι αυτό το πέτυχαν και είμαι πολύ ευγνώμων για αυτή την συνάντηση μαζί τους.
Πόσο σας αφορά η συζήτηση που γίνεται συχνά, για το αν υπάρχει όριο στην νεωτερική προσέγγιση αρχαίων έργων;
Δεν µε αφορά και να σας πω δεν µου φαίνεται και ακριβώς αλήθεια αυτό. Τις περισσότερες φορές έχω την εντύπωση ότι το λέμε από καθαρή ημιμάθεια (εμείς που το συζητάμε εννoώ). Δεν υπάρχει όριο φυσικά και καλώς δεν υπάρχει. Το ζήτημα είναι πως όταν αποφασίζουμε να ανεβάσουμε αυτά τα έργα και να τα δει ο κόσμος που ίσως δεν τα ξέρει και ενδεχόμενως δεν έχει πια και κανένα λόγο να τα ξέρει, τουλάχιστον ας προσπαθούμε να τα προσεγγίζουμε µε όρους διαφορετικούς από τους αυτονόητους της εποχής µας. Και µε αυτό θέλω να πω πως αν παραδείγματος χάριν μιλάμε για τις «Βάκχες», δεν μπορεί να βλέπουμε συνέχεια τον Διονύσο σαν κάποιον εκδικητή από χολιγουντιανή ταινία που ήρθε να τα σαρώσει όλα ή την Αγαύη σαν μια που μάσησε κάτι αμπελόφυλλα και τρελάθηκε και σκότωσε το γιο της… και αυτό να πω πως συμβαίνει στην καλή περίπτωση.
Γιατί αν θελουμε να είμαστε ακόμα πιο ειλικρινείς το σύνηθες είναι: πόσες τηλεοπτικές φίρμες θα βάλουμε για να ανέβει το ταμείο και τι και αν το λένε το έργο Στρουμφάκια, τι Βάκχες, τι Οιδίποδα, τελικά δεν έχει καμία σημασία. Και δεν το λέω αυτό επειδή έχω κάποια αρχαιολαγνεία. Ίσα ίσα δεν θεωρώ τίποτα σπουδαίο έτσι από µόνο του. Απλά πιστεύω βαθιά ότι αυτά τα κείμενα μπορούν να φέρουν σοβαρές μετατοπίσεις, ατομικές και πολιτικές διότι προτείνουν δρόμους και τρόπους αρκετά πρακτικούς και όταν η ανάγνωσή τους εξαντλείται στο αυτονόητο είναι ακόμα μια χαμένη ευκαιρία.
Δίνεται αρκετός χώρος στην τέχνη ώστε να λειτουργήσει αφυπνιστικά;
Όχι δεν δίνεται, και αν δοθεί θα είναι τόσο όσο ώστε να µην σπάσουν τα αυγά. Είναι από την μια η πολιτεία που αν δώσει θα δώσει τόσο όσο, αλλά είναι και ο κόσμος του θεάτρου που παύει πια να πιστεύει. Δεν ξέρω μπορεί να είναι σημεία των καιρών αλλά η τέχνη γενικότερα για να υφίσταται και το θέατρο για να συμβεί και όχι απλά να γίνει, το κύριο συστατικό που χρειάζεται είναι η πίστη.
Ποιο είναι το πιο μεγάλο καλλιτεχνικό σας όνειρο;
Να μαζευτούμε κάποιοι άνθρωποι, να μπορούμε να πληρωνόμαστε για να πληρώνουμε το ρεύμα και το νοίκι µας και μετά να πάμε σε μια αποθήκη κάπου μακριά και να κάνουμε θέατρο µε τον τρόπο µας. Νιώθω ότι λείπει ένας πυρήνας ανθρώπων που θα κάνει μονάχα ένα πράγμα και όχι 42 ταυτόχρονα για να μπορεί να επιβιώσει. Και είναι κρίμα γιατί έχουμε πολύ ικανούς και ταλαντούχους ανθρώπους από κάθε μετερίζι ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, εικαστικούς, μουσικούς. Θα το κάνουμε όμως.
Πόσο ρόλο παίζει το Πένθος στη ζωή µας σήμερα;
Οι κοινωνίες µας πια είναι φτιαγμένες μακριά από τον φυσικό κύκλο, τη φθορά, μαθαίνουν όλο και καλύτερα να κρύβουν την μαυρίλα τους, να αντιστέκονται στον φυσικό χρόνο, να προτιμούν ήπιες μεταβάσεις – κοινωνικές και πολιτικές, μακριά από τον θάνατο, μακριά από τη ζωή, να εφεύρουν λεξιλόγια και να δημιουργούν κανόνες συμπερίληψης χωρίς να είναι συμπεριληπτικές, να δείχνουν κατανόηση χωρίς να κατανοούν, θα μπορούσα να πω πολλά περισσότερα αλλά θα καταλήξω λέγοντας πως: Η βία είναι λειτουργία, και κάποια στιγμή θα πρέπει να το καταλάβουμε αυτό, είναι φυσική λειτουργία, µε βία ερχόμαστε στη ζωή κόβοντας τον ομφάλιο λώρο και µε βία βγαίνει το λουλούδι κάνοντας ρωγμή στο χώμα. Αυτό προτείνουν για εμένα και οι δυο συγγραφείς που µε ενέπνευσαν γι’ αυτήν την παράσταση.
Και έχω μια εικόνα που λέω συχνά και ίσως θα το περιέγραφε καλύτερα. Σκέφτομαι ένα χωράφι το οποίο έχει όμορφα λουλούδια, αλλά µετά από κάποιο καιρό τα λουλούδια σάπισαν. Όπως λοιπόν είναι βία να ξεριζώσεις τα σάπια για να φυτρώσουν καινούργια λουλούδια, έτσι είναι βία να αφήνεις και το σάπιο να υπάρχει όταν δεν πρόκειται να ανθίσει. Τελικά όπως σε όλα, έτσι και εδώ…είναι τι επιλέγεις.
Είναι το θέατρο η απόλυτη προτεραιότητα για εσάς;
Είναι σίγουρα ο τρόπος που µε κάνει να ξεχνιέμαι από μια συνεχόμενη ταραχή. Έχω την ψευδαίσθηση ότι αντιστέκομαι κάνοντας θέατρο και αυτό στο τέλος της ημέρας µε ανακουφίζει.
ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM / 16 Σεπτεμβρίου , 2024
Στον αέρα της βιομηχανικής Αθήνας, μέσα από χαρτί που σκίζεται και φωνές που αντηχούν, έρχεται η παράσταση “Σπαραγμός – μια αφήγηση για..”. Μια σύγχρονη θεατρική σύνθεση, που αντλεί έμπνευση από τις “Βάκχες” του Ευριπίδη και τον “Σπαραγμό” της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, και μιλά για το πένθος, την απώλεια και τη δύναμη του ανθρώπου.
Η παράσταση, με την σκηνοθετική υπογραφή του Νίκου Μάνεση, είναι μια αφήγηση που ακουμπά βαθιά στην ανθρώπινη θλίψη και τον μύθο του Πενθέα, του ανθρώπου των θλίψεων. Η ομάδα των πέντε ηθοποιών και ερμηνευτών, μέσα από την κίνηση και την φωνή, επιχειρεί να δημιουργήσει έναν εύθραυστο κόσμο φτιαγμένο από χαρτί, ένα σύμβολο της θνητότητας και της παροδικότητας της ζωής.
Η σκηνή του ΠΛΥΦΑ στον Βοτανικό φιλοξενεί την παράσταση έως τις 26 Σεπτεμβρίου, μετά τις sold out παραστάσεις στο Βυζαντινό Μουσείο Άργους όπου παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος ”Όλη η Ελλάδα Ένας Πολιτισμός”.
Η δραματουργική γραφή της Στέλλας Παπακωνσταντίνου συνθέτει μια πολυεπίπεδη ιστορία που θίγει θέματα που αφορούν όχι μόνο τον μύθο, αλλά και τον σύγχρονο άνθρωπο. Στη μουσική, ο Χάρης Νείλας δημιουργεί ηχοτοπία που δίνουν ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα στα συναισθήματα της θλίψης και της ελπίδας.
Ερµηνευτές είναι οι Αλίκη Αλεξανδράκη – κορυφαία (φωνή), Αλέκος Γιαγκούσης, Κρίνα Δαλακλή, Δημήτρης Κακαρόντζας, Μαρίνα Παπούλια, Κωνσταντίνος Σιώζος.
Προπώληση εισιτηρίων από το more.com
“Σπαραγμός μια αφήγηση για…” μετά από τις soldout παραστάσεις στο Βυζαντινό μουσείο Άργους, έρχεται για 7 μόνο παραστάσεις στην Αθήνα, στον ειδικά διαμορφωμένο εξωτερικό χώρο του βιομηχανικού πάρκου ΠΛΥΦΑ στον Βοτανικό.
Με αφορμή τις Βάκχες του Ευριπίδη και τον Σπαραγμό της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, πέντε επι σκηνής πρόσωπα θα επιχειρήσουν να συντηρήσουν έναν κόσμο φτιαγμένο από χαρτί. Η παράσταση θα προσπαθήσει να αφηγηθεί την ιστορία του μυθικού βασιλιά Πενθέα ή αλλιώς εκείνου που εμείς ονομάζουμε – ‘’ο άνθρωπος των θλίψεων’’.
Τον αφανισμό…
Τον σπαραγμό…
Το πένθος…
Την πίστη…
Για εσένα…
Που έφυγες…
Και για σένα…
Που ήρθες…
Για το χαρτί που σκίζεται…
Για όλη την οικογένεια…
Για το βραδάκι στις 21:00
Για την αυλή στο ΠΛΥΦΑ
Για το σύγχρονο θέατρο
(Για την σύγχρονη τέχνη)
Και για τον σύγχρονο άνθρωπο
Για το Καλοκαιράκι που πέρασε
Για την Αθήνα μας
Για τον πολιτισμό
Και για την Ελλάδα ολόκληρη
‘’Θάνατος στον χειμώνα
Θάνατος στον θάνατο‘’
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία / Κείμενο: Νίκος Μάνεσης
Δραματουργία: Στέλλα Παπακωνσταντίνου
Σύνθεση μουσικής: Χάρης Νείλας
Ενδυματολόγος: Άρτεμις Φλέσσα
Χορογράφος: Νίκος Σαμουρίδης
Καλλιτεχνική Συνεργάτης: Νίκη Δουλγεράκη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ειρήνη Μπούγια
Σχεδιασμός Ήχου / Φωτισμοί: η ομάδα
Φωνητική διδασκαλία: Teddy Δημάκου
Υπεύθυνη Παραγωγής: Μαντώ Παπαθανασίου
Εκτέλεση Παραγωγής: Ρουμπίνη Φέφε
Βοηθός Ενδυματολόγου: Μαρίνα Παπούλια
Κατασκευή σκηνικού: Σταύρος Μάνεσης
Παραγωγή: Novus Ordo | novusordo.gr
Ερμηνευτές:
Αλίκη Αλεξανδράκη (φωνή)
Αλέκος Γιαγκούσης
Κρίνα Δαλακλή
Δημήτρης Κακαρόντζας
Μαρίνα Παπούλια
Κωνσταντίνος Σιώζος
(Συμμετέχουν επίσης εθελοντικά οι βοηθητικοί ηθοποιοί: Άννα Κυριαζοπούλου, Ανδρέας Μανούχος, Μαρία Μπακάλη, Γιάννης Πεθεριώτης, Ελένη Σιουρούνη, Ιωάννης Σκούρας, Μαρίνα Σταματοπούλου, Φώφη Τσίγκα, Κωνσταντίνος Χριστόπουλος, από την “Κωνσταντίνος Σπηλιώτης, Εταιρεία παραγωγής και υποστήριξης θεαμάτων”
ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM / 16 Σεπτεμβρίου , 2024
Στον αέρα της βιομηχανικής Αθήνας, μέσα από χαρτί που σκίζεται και φωνές που αντηχούν, έρχεται η παράσταση “Σπαραγμός – μια αφήγηση για..”. Μια σύγχρονη θεατρική σύνθεση, που αντλεί έμπνευση από τις “Βάκχες” του Ευριπίδη και τον “Σπαραγμό” της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, και μιλά για το πένθος, την απώλεια και τη δύναμη του ανθρώπου.
Η παράσταση, με την σκηνοθετική υπογραφή του Νίκου Μάνεση, είναι μια αφήγηση που ακουμπά βαθιά στην ανθρώπινη θλίψη και τον μύθο του Πενθέα, του ανθρώπου των θλίψεων. Η ομάδα των πέντε ηθοποιών και ερμηνευτών, μέσα από την κίνηση και την φωνή, επιχειρεί να δημιουργήσει έναν εύθραυστο κόσμο φτιαγμένο από χαρτί, ένα σύμβολο της θνητότητας και της παροδικότητας της ζωής.
Η σκηνή του ΠΛΥΦΑ στον Βοτανικό φιλοξενεί την παράσταση έως τις 26 Σεπτεμβρίου, μετά τις sold out παραστάσεις στο Βυζαντινό Μουσείο Άργους όπου παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος ”Όλη η Ελλάδα Ένας Πολιτισμός”.
Η δραματουργική γραφή της Στέλλας Παπακωνσταντίνου συνθέτει μια πολυεπίπεδη ιστορία που θίγει θέματα που αφορούν όχι μόνο τον μύθο, αλλά και τον σύγχρονο άνθρωπο. Στη μουσική, ο Χάρης Νείλας δημιουργεί ηχοτοπία που δίνουν ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα στα συναισθήματα της θλίψης και της ελπίδας.
Ερµηνευτές είναι οι Αλίκη Αλεξανδράκη – κορυφαία (φωνή), Αλέκος Γιαγκούσης, Κρίνα Δαλακλή, Δημήτρης Κακαρόντζας, Μαρίνα Παπούλια, Κωνσταντίνος Σιώζος.
Προπώληση εισιτηρίων από το more.com
“Σπαραγμός μια αφήγηση για…” μετά από τις soldout παραστάσεις στο Βυζαντινό μουσείο Άργους, έρχεται για 7 μόνο παραστάσεις στην Αθήνα, στον ειδικά διαμορφωμένο εξωτερικό χώρο του βιομηχανικού πάρκου ΠΛΥΦΑ στον Βοτανικό.
Με αφορμή τις Βάκχες του Ευριπίδη και τον Σπαραγμό της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, πέντε επι σκηνής πρόσωπα θα επιχειρήσουν να συντηρήσουν έναν κόσμο φτιαγμένο από χαρτί. Η παράσταση θα προσπαθήσει να αφηγηθεί την ιστορία του μυθικού βασιλιά Πενθέα ή αλλιώς εκείνου που εμείς ονομάζουμε – ‘’ο άνθρωπος των θλίψεων’’.
Τον αφανισμό…
Τον σπαραγμό…
Το πένθος…
Την πίστη…
Για εσένα…
Που έφυγες…
Και για σένα…
Που ήρθες…
Για το χαρτί που σκίζεται…
Για όλη την οικογένεια…
Για το βραδάκι στις 21:00
Για την αυλή στο ΠΛΥΦΑ
Για το σύγχρονο θέατρο
(Για την σύγχρονη τέχνη)
Και για τον σύγχρονο άνθρωπο
Για το Καλοκαιράκι που πέρασε
Για την Αθήνα μας
Για τον πολιτισμό
Και για την Ελλάδα ολόκληρη
‘’Θάνατος στον χειμώνα
Θάνατος στον θάνατο‘’
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία / Κείμενο: Νίκος Μάνεσης
Δραματουργία: Στέλλα Παπακωνσταντίνου
Σύνθεση μουσικής: Χάρης Νείλας
Ενδυματολόγος: Άρτεμις Φλέσσα
Χορογράφος: Νίκος Σαμουρίδης
Καλλιτεχνική Συνεργάτης: Νίκη Δουλγεράκη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ειρήνη Μπούγια
Σχεδιασμός Ήχου / Φωτισμοί: η ομάδα
Φωνητική διδασκαλία: Teddy Δημάκου
Υπεύθυνη Παραγωγής: Μαντώ Παπαθανασίου
Εκτέλεση Παραγωγής: Ρουμπίνη Φέφε
Βοηθός Ενδυματολόγου: Μαρίνα Παπούλια
Κατασκευή σκηνικού: Σταύρος Μάνεσης
Παραγωγή: Novus Ordo | novusordo.gr
Ερμηνευτές:
Αλίκη Αλεξανδράκη (φωνή)
Αλέκος Γιαγκούσης
Κρίνα Δαλακλή
Δημήτρης Κακαρόντζας
Μαρίνα Παπούλια
Κωνσταντίνος Σιώζος
(Συμμετέχουν επίσης εθελοντικά οι βοηθητικοί ηθοποιοί: Άννα Κυριαζοπούλου, Ανδρέας Μανούχος, Μαρία Μπακάλη, Γιάννης Πεθεριώτης, Ελένη Σιουρούνη, Ιωάννης Σκούρας, Μαρίνα Σταματοπούλου, Φώφη Τσίγκα, Κωνσταντίνος Χριστόπουλος, από την “Κωνσταντίνος Σπηλιώτης, Εταιρεία παραγωγής και υποστήριξης θεαμάτων”